SPORTS & YAŞAM DERGİSİ

Her Yönüyle Yumurta

Her Yönüyle Yumurta

 

1 büyük boy yumurta yaklaşık 75 kaloridir. Düşük enerji içeriğine rağmen bir çok elzem besin öğesini yüksek oranda bulundurduğu için “ besleyici değeri yüksek “ gıdadır.
 
Yumurta demir ve çinko gibi sağlığımız açısında önem taşıyan mineralleri içerir. Demir kan yapımı için geçerlidir. Demir yetersiz alındığında anemi oluşur. Ayrıca demirin büyüme gelişme ve hastalıklardan korunmada  rolü vardır. Yetersizliğinde özellikle çocuklarda öğrenme yeteneği ve okul başarısı azalır. Yumurtada C vitamini yoktur. C vitamini demir emilimini artıran bir faktör olduğu için yumurtanın C vitamini zengini (domates-biber-turunçgiller) gıdalarla birlikte alınması önerilir. Yumurta özellikle büyüme gelişme ve bağışıklık sisteminde rolü olan çinko içinde iyi bir kaynaktır. 
 
Tüm besinler arasında en kaliteli proteine sahip olan yumurtanın içinde proteini insan vücudunda sentezlenemeyen kesinlikle besinler ile dışarıdan alınması gerekli olan “elzem amino asitleri” yeterli ve dengeli miktarlarda bulunuyor.  1 büyük boy yumurtada yaklaşık 6 gr. protein bulunur. Sindirilebilirliği yüksek olduğu için tamamına yakını vücut tarafından kullanılıyor ve vücut proteinlerine dönüşebiliyor. Yumurtada proteinden elde edilen fayda % 90’ın üstünde iken bu değer sütte %85, balıkta%76, kırmızı ette %74 de kalıyor.
 
Tartışmasız olarak bir vitamin, mineral ve protein deposu nitelemesine layık olan yumurtanın taze olması ve doğru pişirilmesi önemli. Taze yumurtanın sarısı ve akı tamamıyla yayılmaz ve birbirine karışmaz.Yumurtayı uzun süre pişirmekten kaçınmalıyız.Yumurtanın pişirme süresi uzadıkça sindirimi güçleşiyor ve B grubu vitaminlerde kayıp oluşuyor.
 
Özellikle yumurtayı proteini düşük olan sebzelerle birlikte kullanmak protein,vitamin ve mineral açısından dengeli karışımların oluşmasını sağlar. Tahıl grubu besinlerle tüketildiğinde ise protein değeri artırılmış olur.
 
Yumurta ile ilgili en çok tartışılan konu kolesteroldür. Bir yumurta sarısında 213mg. Kolesterol vardır. Yumurta akında kolesterol ve yağ yok. Yumurta yüksek kolesterol içeriğine sahip olduğu için yıllarca korkularak tüketildi., tüm diyetlerden uzak tutuldu. Şimdi biliyoruz ki kandaki kolesterolün önemli bir kısmı vücudun kendi üretimi. Kan kolesterol seviyesinde genetik, yaşam biçimi ve beslenme şeklinin önemli kriterler olduğu yapılan bilimsel çalışma sonuçları ile bulunmuştur. Doymuş yağların kan kolesterol düzeyine etkisi yüksek kolesterollü diyetten daha fazla olduğu kanısı artık hakim oldu. Beslenmemizde toplam yağ ve doymuş yağ asitleri oranına dikkat etmek gerekli. Artık düşük yağlı diyet tüketen bireylerin yumurta tüketiminde sakınca olmadığı görüşü yaygın.