SPORTS & YAŞAM DERGİSİ

SU SAĞLIKTIR

SU SAĞLIKTIR

 

İnsan vücudunun %60-70sudur.Bu oran,yaşa,cinsiyete,kiloya ve vücuttaki kas kütlesine göre değişiklik gösterir.Yağ dokularının su miktarı düşük (%10-15),kas dokularının yüksektir(%70-75).Bu nedenle kas kütlesi daha yüksek bireylerde düşük bireylere göre daha fazla su vücutlarında bulunmaktadır.Yaş ilerledikçe bireyin vücudundaki su mikatarı azalmakta yağ dokusu artma eğilimi göstermektedir.Yenidoğan bebeklerin vücut su oranı %75 iken yaşamın ilk 5 yılında %70 e birey büyüdükce giderek azalmaktadır.Bu nedenle cocukların ve bebeklerin sıvı ihtiyacı yüksektir.
Su vücuda besinlerle ve içeceklerle alınırken ,kayıplar da solunum,terleme,boşaltım şeklinde olmaktadır.Alınan miktar sıvı ile kaybedilen sıvı dengesi sağlanamazsa sağlık açısından olumsuzluklar görülmeye başlar. 
 
Ülkemizde düzenli su içme alışkanlığı yok
siz susamadan su içmiyorsanız,susuzluğunuzu su dışındaki alternatif seceneklerden değerlendirme eğilimindeyseniz(çay,kahve,asitli içecekler,soda vs ),günden en az 8-12 bardak su tüketmiyorsanız sağlıklı su içme davranışınız henüz oluşmamıştır.Susama halinde su içiyorsanız beyniniz size susadınız iletisini gönderiyorsa zaten coktan vücut susuz kalmıştır.Vücudunuz susuz kalmadan önce yeterli miktarda su tüketimi sağlayınız.
                                             
Suyun vücuttaki işlevleri;
tüketilen besinlerin sindirimi,emilimi ve hücrelere taşınması
Vücut ısı dengesinin sağlanması 
Hücrelerde oluşan yaşam ve sağlık için gerekli biyokimyasal tepkilerin oluşması
metabolizma için zararlı maddelerin vücuttan uzaklaştırılması
sıvı-elektrolit dengesinin sağlanması 
                                               
su ihtiyacı
genel olarak spor yapmayan bireylerin su ihtiyacı günlük 2-2,5 lt iken aktif spor yapan bireylerin ihtiyacı yapılan sporun süresi ve şiddetine bağlı olarak 2,5-3-3,5 lt ve çıkabilmektedir.
                                              
Acaba yeterli su tüketiyormuyum 
Birkaç basit uygulama ile su tüketiminiz yeterlimi sizde gözlemleyebilirsiniz.
a)idrar rengi : bol su tüketen ve vücudunda yeterli sıvı bulunan bireylerin idrar rengi acık sarı saman rengi olur ,idrar renginiz koyuldukca sizin vucudunuz giderek susuz kalmaktadır
b) tartım: egzersiz öncesi ve sonrası tartım ile sıvı kaybını hesaplayabilir her yarım kilogramlık kayıp için 2-3 subardağı su içerek kaybı yerine koyabilirsiniz.
 
Sıvı kayıpları sağlığı olumsuz etkiler
susuzluk,halsizlik,sporda bayılmalar ve perforsmans düşmeleri ,kramplar ,yorgunluk yetersiz su tüketiminin belirtileridir.
 
Sports ınternatıonal Diyetisyeni olarak yeterli miktarda su tüketmenizi öneriyorum.
 
NURSEL EROĞLU
DİYETİSYEN