SPORTS & YAŞAM DERGİSİ

Pilatesin Dünü Bugünü

Pilatesin Dünü Bugünü

 

Pilates; 1.Dünya Savaşı sırasında İngiltere'de atlet, boksör ve aynı zamanda sağlık uzmanı olan Joseph Pilates tarafından geliştirildi. Aslında Joseph Pilates'in amacı kadınlara sıkı bir vücut, mükemmel duruş şekli kazandırmak değil; sadece yaralı askerleri tedavi etmekti. Joseph Pilates'in yatak yaylarını kullanarak geliştirdiği özel yöntemle yaralı askerler vücutlarını fazla zorlamadan kaslarını çalıştırıyor ve güçlendiriyorlardı. Joseph Pilates egzersizlerine "contrology" (kontrol bilimi) ismini verse de 1960'lı yıllarda bu egzersizler "pilates" adıyla anılır oldu.
 
Günümüzde pilates, yatak yaylarıyla değil; reformer, cadillac, chair, barrel denilen zorluk seviyeli yaylarla belirlenmiş çok daha gelişmiş aletlerle yapılıyor. Özel olarak tasarlanan bu aletler, itme ve çekme hareketleri yapılmasını sağlarken kaslar gerilip bırakılıyor. Pilatesteki amaç; kasları zorlamadan sadece gererek ve esneterek mümkün olan en fazla ve doğru ölçüde güçlendirmek. Günümüzde hemen hemen herkes pilatese büyük ilgi gösteriyor. Bunun nedeni ise bu egzersiz türünün güç, elastikiyet ve koordinasyonu aynı anda sağlaması ve hemen hemen herkesin rahatlıkla yapabileceği bir egzersiz türü olması.
 
Pilates, kişiye özel yapılmalıdır. Kişinin geliştirmesi gereken kaslar, geçirdiği rahatsızlıklar, sakatlıklar göz önünde bulundurulmalıdır. Eğitmen, pilatese başlamadan önce postür analizi yapar ve kişi için en uygun programı hazırlar. Bunun için de çok ciddi anatomi bilgisine sahip olmalıdır.
 
Dışarıdan bir göz olarak duruşunuzda kontrol edilmesi gereken noktaları gözden kaçırmamalıdır. Her hareket herkes için uygun olmayabilir, bu yüzden etkin bir sonuç alınması ve hedefe ulaşılabilmesi için doğru eğitmenle çalışmak gerekiyor. Zaten kişilere göre önemli olan da kısa sürede farkı hissetmektir. Doğru nefes tekniği, tam konsantrasyon ve çalıştırılan bölgeye odaklanma ile egzersizlerin doğru yapılması pilatesi amacına ulaştırır.
 
BEDENİN DOĞRU KULLANIMI
 
Problem, bedenlerimizi doğru kullanma kabiliyetini kaybetmiş olmamız. Egzersiz sırasında yaptığımız yanlışlarla bedenlerimizde stres yaratmaya devam ediyoruz. İster aerobiğe, jimnastiğe, yogaya gidiyor olun; ister bir takım sporu yapmaya başlayın, bedeniniz doğru kullanmayı öğrenmediğiniz sürece kendinize zarar vereceksiniz. Profesyonel atletler, sporcular ve dansçılar bile kariyerlerinin başında bedenlerini bu şekilde cezalandırıyorlar ve yaşamlarının geri kalan kısmında büyük sorunlar yaşıyorlar. Bunu yapabilmek, yani aklımızla bedenimizle ve duygularımızla yeniden bağlantı kurabilmek için zihin ve kasları birbirine bağlayan nörolojik yollar üzerinde çalışmalıyız. Bu nörolojik yollar bütün hareketlerimizi koordine eden sinir sistemimizi sekilendirir. Bu hareketlerin bazıları bizim kontrolümüz altındayken, diğerleri otomatiktir. Nefes alma eyleminin bilincinde olsaydık, ortaya çıkacak zorluğu düşünün.
 
Bilinçli kontrolümüz hareketlerimizin başlangıcıyla, bitişiyle, hızıyla, yönüyle ve şiddetiyle sınırlı. Böylece ne yapmak istediğimize karar verip, gayret gösteririz. Eylemi kontrol edecek ve üstesinden gelecek kasların ve mesajları kaslara iletecek sinir yollarının seçimini sinir sistemimize bırakırız. İşte bu nokta; doğru ve yanlış beden kullanımının, kötü alışkanlıkların, zararlı kas dengesizliklerinin ortaya çıktığı noktadır. Yerleşik alışkanlıkları değiştirmek zordur; ama hareketlerimizi eğitmeyi ve alışkanlıklarımızı dengelemeyi sağlayan nöromüsküler yolları düzenleyerek bu değişimi mümkün kılabiliriz. Pilates egzersizleriyle aklınızı ve zihninizi verimli bir ilişki içinde bir araya getirebilirsiniz.
 
Bunun için egzersiz hareketlerinin, nerede çalıştığınızın ve herhangi bir yerde baskı hissedip hissetmediğinizin farkında olmanız gerekli. Bunu başarmak için beden farkındalığınızı geliştirmek, duyularınızı uyandırmak, ardından uyumlu hareket etmenizi sağlayacak egzersizlerle bedeninizi çalıştırmak zorundasınız. Pilates, asimetrik olan vücut yapılarını simetrik hale getirmeyi esas almıştır.
 
Her vücudun asimetrik olduğu, her organın birbirinden ayrı çalıştığı gerçektir. Bu nedenle; tek düze, tek boyutta ve simetrik olan antrenmanın, bu kadar muhteşem yapıyı, doğru şekilde hareket ettiremeyeceği de açıktır. Pilatesle devamlı düzenli ve akılcı bir şekilde yapılan egzersizler sayesinde metabolizmanız hızlanır, dayanıklılığınız artar. Bu yolla bedeniniz büyük bir ahenge kavuşacak, enerjiniz gereksiz yere harcanmayacak ve etkili bir şekilde kullanılacaktır.
 
Pilates, zayıflamaya odaklı bir egzersiz değildir. Esas hedef; kasları güçlendirmek ve vücuda esneklik, iyi bir duruş kazandırmaktır. Yalnızca pilates yaparak tartıda rakamsal bir değişim beklememeliyiz; ancak kasları güçlendiriyor olması nedeniyle bir etkisi de vücudun yağ-kas oranının değişmesi oluyor. Yani vücutta bulunan yağ miktarı azalırken, kas miktarı artıyor. Kas miktarının artmasının ikinci bir anlamı da metabolizma hızının artması. Metabolizma hızıyla gün boyunca yaktığınız kalori miktarı artıyor ve siz hiçbir şey yapmasanız bile bir zaman sonra kilo vermeye başlıyorsunuz. Ayrıca kas kitlesi yoğun hale geldiği için daha fit ve ince görünüyorsunuz. Aynadaki değişimi keyifle gözlemleyebilirsiniz; çünkü artık daha dik durmaya başlamış, daha sağlıklı ve sıkı bir vücuda ulaşmışsınızdır. Bunun da en büyük ispatı kıyafetlerinizdir!