SPORTS & YAŞAM DERGİSİ

KARBONHİDRATTAN KORKMAYIN

KARBONHİDRATTAN KORKMAYIN

 

Karbonhidratların temel görevi vücuda enerji sağlamaktır.Sporcu bireyler karbonhidrat gereksinimlerini kompleks karbonhidratlar olan pilav,makarna,ekmek,kurubaklagiller,sebze ve meyvelerden karışlamalıdır.Bu saydığımız besinler karbonhidrat içermesinin yanı sıra protein,vitaminh ,mineral ve lif de içererirler. Günlük enlerjide basit karbonhidratlardan gelen enerji %10 geçmemelidir.
 
Sporcu bireylerde yetersiz karbonhidrat alımı nedeniyle kas ve karaciğerde glikojen(glikozun vücutta depo şekli) depolarının boşalması sonucu kronik yorgunluk ve performans düşmeleri gözlenmektedir. Glikojen depolarının boşalması sonucu egzersize devam eden bireylerde hızlı bir kilo kaybı görülmekte ve devam edilen egzersiz programlarında sakatlanma ve yaralanma riski artmaktadır. Yetersiz karbonhidratlı besin tüketimi enerji kaynağı olarak vücutta proteinlerin kullanılmasına buda kas yıkımlarına neden olmaktadır.
 
Spor yapmayan bireylerde günlük enerjinin %50-55 kadarı karbonhidratlardan sağlanması gerekirken spor yapan bireylerde %60-65 kadarı,çok yoğun antrenman ve dayanıklılık sporu yapanlarda ise %70 e kadar çıkmaktadır.
 
Karbonhidratlı besinlerden korkmayın tüketimlerinizde kompleks karbonhidrat kaynaklarını tercih edin. Tüketim miktarlarınız ve türleri ile ilgili bir beslenme uzmanına danışmanızı öneriyorum
 
Sports International Diyetisyeni Nursel EROĞLU