SPORTS & YAŞAM DERGİSİ

BAHAR YORGUNLUĞU İLE NASIL BAŞ EDİLİR?

BAHAR YORGUNLUĞU İLE NASIL BAŞ EDİLİR?

 

Havaların ısınmaya başlamasıyla bir çok kişide yorgunluk halsizlik,uykusuzluk gibi şikayetler görünür ve bu şikayetler bahar yorgunluğuna bağlanır.
 
Baharla birlikte güneşin canlandırıcı ışıkları dünyamıza ulaşmaya başladığında metabolizmamız hareketlenmeye başlar. Vücudumuzda kış boyunca zayıf düşmüş olan mineral ve vitamin dengesi iyice düzensizleşir ve insan kendini daha yorgun ve bitkin hisseder.
 
Bahar yorgunluğunun ortaya çıkma sebeplerinden bir diğeri de bahar aylarında güneş ışınlarının dik gelmeye başlamasıyla birlikte buharlaşmanın artması ve havadaki nem oranının artışı ve buna bağlı olarak bunaltıcı bir hava oluşmasıdır.Ayrıca havadaki elektrik yükü artar bu da yorgunluk belirtilerine ve ruhsal sıkıntılara sebep olabilir.
 
Bahar yorgunluğunun altında yatan nedenler arasında yanlış beslenme, yetersiz vitamin ve mineral alımı, hareketsiz bir yaşam biçimi olduğunu da unutmamak lazım.
 
Bahar yorgunluğundan kurtulmak için beslenmemizde dikkat etmemiz gereken noktaları şöyle sıralayabiliriz;
 
Artan vitamin ve mineral ihtiyacı için taze meyve ve sebze tüketmeliyiz.
Akşam yemeklerimiz ağır ve yağlı olmamalı.
Karbonhidrat yoğunluğu yüksek olan öğünler vücutta uyku ve yorgunluk haline sebep olduğu için karbonhidrat ağırlıklı beslenmemeye özen göstermeliyiz. Rafine edilmiş tahıllar yerine tam buğdaylı, çavdarlı, yulaflı, kepekli, rafine edilmemiş tahılları tercih etmeliyiz.
Özellikle B grubu vitamin içeriği yüksek kepekli gıda alımı stresi azaltma yönünde etkendir.
Sebze ve zeytinyağlı ağırlıklı beslenmeliyiz.
Kızarmış, kavrulmuş etler yerine haşlamaları ve ızgaraları tercih etmeliyiz.
Kahvaltı mutlaka yapmalıyız.
Az az ve sık sık beslenmeliyiz.
Tükettiğimiz su miktarı 2 lt. civarı olmalı.
Fazla kafeinden kaçınmalıyız. (kahve, çay gibi)
Koyu demlenmiş çaylar yerine bitki çaylarını tercih etmeliyiz. Özellikle ekinezya, kuşburnu,adaçayı bu dönem tavsiye edilmektedir. ( Kuşburnu çok zengin bir C vitamini kaynağıdır. Ekinezya Bağışıklık sistemini kuvvetlendirir ve Adaçayının da sakinleştirici etkisi vardır.)
 
Bahar yorgunluğundan kurtulmak için fiziksel aktivite artışı sağlanmalı, düzenli egzersiz yapılmalı ve uyku düzenine dikkat edilmelidir.
 
Sağlık dolu bir bahar ve yaz diliyorum...
 
 
Sports International
İzmir Beslenme Danışmanı
Ebru ŞENYURDUSEV